Sukuhaarat

Tämän suvun jäseniksi katsotaan ne, jotka ovat isän tai äidin puolelta Viialan Varrasniemen Sipilän eli Borgmestarin sukuun kuuluvia ja heidän puolisojaan.

Varrasniemen kylän keskuksen muodosti neljä maalaistaloa: Mustila, Seppälä, Penttilä (joka on uusjaon yhteydessä siirretty kauemmaksi) sekä Sipilä, joka vuodesta 1549 esiintyy omana tilana ja on saman suvun perintötilana ollut vuodesta 1675. (1) Valtionarkistosta voidaan isännistä saada tiedot vuodesta 1540 lähtien. He eivät kuitenkaan ole nykyistä sukua. (2)

Heikki Heikinpoika, suvun yksi "kantaisä" syntyi Akaassa Varrasniemen kylässä Borgmestarin tilalla helmikuun 1. päivänä 1807. Hänen vanhempansa olivat Sääksmäen Jutikkalasta tullut Heikki Antinpoika Björklo s. 1770 ja Borgmestarin tilan tytär Kaisa Yrjöntytär s. 1765. Lapsia heillä oli vain kaksi, tytär Greta Liisa oli Heikki Heikinpoikaa kolme vuotta vanhempi. (3)

Heikki Heikinpoika jäi pitämään Varrasniemen Sipilän tilaa puolisonsa Katariina Sakariaantyttären kanssa ja Greta Liisa avioitui Kustaa Johonpojan kanssa ja muutti Urjalaan.

Lähteet:

(1) Akaan Sipilän suku -kirja, jossa Lehtori Kerttu Stenholmin esitelmä sukuseuran perustavasta kokouksesta 26.10.1991.
(2) Akaan Sipilän suku -kirja, Heikki Sipilä: Sukuseuran alkuvaiheet
(3) Akaan Sipilän suku -kirja, Kaija Manni: Heikki Heikinpojasta