Sukulaisia esittelyssä: Jarkko Sipilä

14.2.2008

Heikki Sipilä halusi esittää sukukysymykset kummipojalleen Jaralle.

Esittele itsesi

Jarkko Sipilä - MTV3:n uutiset, Takamäki-dekkarit ja perhe. Tuossa on oikeastaan se kolmio, jossa elämäni liikkuu. Ei suinkaan tärkeysjärjestyksessä, mutta ehkä siinä jossa muut kuin lähisukulaiset tunnistavat. Olen 43-vuotias ja koulutuksena Sanomien toimittajakoulu.

Olen työskennellyt rikostoimittajana Helsingin Sanomissa 1990-96 ja MTV3:n uutisissa vuodesta 96 alkaen. Ikävä kyllä huonoja uutisia on raportoivaksi riittänyt. Isoimpia sellaisia ovat esimerkiksi olleet Helsingin poliisimurhat, Konginkankaan bussionnettomuus ja Jokelan kouluammuskelu.

Rikosuutisoinnin ohella olen kirjoittanut kahdeksan romaania ja yhden novellikokoelman sekä pari tv-sarjaa ja useita radiokuunnelmia. Seitsemän romaaneista ovat kertoneet rikoskomisario Kari Takamäen tutkimuksista. Seuraava Takamäki kirja ilmestyy kesällä 2008.

Perheeseeni kuuluvat vaimo Heidi ja lapset Annika, Erika ja Tommi. Lapset ovat 10-14-vuotiaita. Asumme Espoossa. Isäni on Kari Sipilä ja äitini Marja Sipilä. Kari on Martti Sipilän poika.

Mitä viikkoosi kuuluu?

Rikostoimittajan ja kirjailijan työn sijaan arkea dominoi tietysti perhe. Ja siinä sitten kiirettä pitääkin. Lapset tykkäävät harrastaa ja - mikäs siinä - se on hyvää vastapainoa välillä varsin synkälle työlle. 10-vuotias Tommi pelaa jääkiekkoa ja jalkapalloa espoolaisissa joukkueissa ja olen mukana molempien ryhmien valmennustoiminnassa. Tytöt uivat, tanssivat ja kuvaamataiteilevat.

Itse pelaan koripalloa kerran viikossa ja tietysti liikuntaa tulee kun on jäällä tai futiskentällä koutsaamassa.

Kerro joku sinulle tärkeä sukuun liittyvä muisto

Erilaisia muistoja on paljon ja varmaankin mieluisimpana nousee se ilmapiiri, joka Vantaan Martinkalliossa oli. Sinne oli aina mukava mennä. Isoisä Martti ja isoäiti Kerttu olivat aina iloisia.

Yksi erikoinen muisto Viialan Soukosta on jäänyt erityisesti mieleen. Vuosiluvusta en ole varma - joskin se ehkä olisi mahdollista tarkistaa valokuvista tai muiden tiedoista. Joka tapauksessa olin ehkä noin 11-12 v, joten kyse lienee varmaan noin vuosista 75-76, mutta sillä ei itse asiassa ole merkitystä. Kyse oli kuitenkin kesälomasta.

En ollut kovinkaan usein Soukossa, mutta tuolloin olin siellä muutaman päivän isoäidin hoivissa. Jotenkin on jäänyt tilanne mieleen, että olimme siinä huvilan pihalla ja pahoittelin isoäidille, että en ole ehtinyt kammata silloin melko pitkää tukkaani muutamaan päivään. Muistan jostain aivan kumman syystä kuinka Kerttu-isoäiti pörrötti tukkaani ja sanoi, että ei sitä tarvitse aina kammatakaan. Kyllä ehdit sitä tehdä tarpeeksi, hän sanoi ja oli aivan oikeassa.

Jotenkin se on vain painunut mieleen.

Mihin saakka sukutuntemuksesi ulottuu?

Sukutuntemus ylettyy periaatteessa aika pitkälle - ainakin sukulaiskarttojen perusteella. Käytännön tasolla tilanne on kuitenkin kohtuullisen heikko. Tässä suhteessa voisi olla hyvinkin parantamisen varaa. Ehkä olisi paikallaan serkkutapaamisen järjestäminen?

Se pitää kyllä todeta, että tv-työn takia on tullut tavattua aika monta kaukaisempaa sukulaista, mutta näissä tilanteissä useimmiten tilanne se, että se kaukaisempi sukulainen tietää minut. Mukavia ja erityisesti yllättäviä tapahtumia kuitenkin!

Kenen sukulaisen haluaisit vastaavan kysymyksiin seuraavaksi?

Hyvä kysymys. Heitetään pallo seuraavaksi Vantaan poliisissa työskentelevälle serkulle eli Juha Sipilälle. Muutaman kerran ollaan työjutuissa tavattu.

Jara